آفاق

پنج عمل برای بنده خدا شدن!

چهارشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۳ ب.ظ

حدیث راجع به بندگی است که چه کنیم که بنده بشویم؟

حضرت امیر المؤمنین علیه السلام فرمودند: « الْعُبُودِیَّةُ خَمْسَةُ أَشْیَاءَ » به پنج چیز عمل کنید بنده خدا می شوید.

اول : " خَلَاءُ الْبَطْنِ " شکم انسان از حرام خالی باشد. از حلال هم پر خوری نکند. اندرون از طعام خالی دار / تا در او نور معرفت بینی . در حلال و حرام وسواس بشوید. در نجاست و طهارت وسواس نشوید.

دوم : وَ قِرَاءَةُ الْقُرْآنِ ؛ قرائت قرآن . قرآن زیاد بخوانید. حدیث دارد که چرا در شبانه روز پنجاه آیه قرآن نمی خوانید؟

سوم : وَ قِیَامُ اللَّیْلِ . سحرها بلند شوید. هر که سحر ندارد / از خود خبر ندارد . این (شعر) عالی است. قدری زودتر بخوابید و قبل از اذان بلند شوید. نمی دانید سحر چه خبر است.

چهارم : وَالتَّضَرُّعُ عِنْدَ الصُّبْحِ؛ وقتی می خواهند اذان صبح را بگویند،بنا کند به گریه کردن و تضرع ،به یاد گناهانش بیفتد،به یاد اینکه عمرش را به بطالت صرف کرده بیفتد . بگوید: خدایا، اگر در این حال بمیرم چه کنم؟... خدا می داند که گاهی اوقات قلب من تیر می کشد می گویم : ای خدای من، اگر با این حال ، امروز بمیرم چه کنم. حالم را عوض کن بعد مرا ببر. من هنوز آماده نشده ام . تضرع و گریه زاری خیلی خوب است. دیده اید بچه وقتی گریه می کند ، دل پدر رحم می آید زود به او پول می دهد . ماهم اگر در خانه خدا گریه کنیم خدا به ما رحم می کند. پنجم : وَالْبُکَاءُ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ؛ انسان از ترس خدا گاهی گریه کند که آیا خدا مرا می آمرزد یا نمی آمرزد؟ ...انسان باید همیشه بین خوف و رجا باشد.

[ بررسی گناهان کبیره در مواعظ و کلام حضرت آیت الله مجتهدی تهرانی -ره چاپ پنجم ، صص 70 تا 72 ]

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.