آفاق


1. دوستش داشته باشی.
2. عاقل باشد.
3. ادب داشته باشد.
مصعب زبیری از امام کاظم(ع) روایت می‌کند: «بهترین زن آن است که به او مایل باشی و دارای عقل و ادب باشد. نیازی نباشد که امر و نهی‌اش کنی، پس از آن زنی که بدان مایل باشی ولی ادب ندارد، پس باید دائم امر و نهی‌اش کنی، پس از آن زنی که بدان مایل باشی ولی عقل و ادب هیچ یک را ندارد، پس ناچاری با او صبر کنی زیرا به او مایلی.» (الفروع، ۲، ۳)
4.  باکره باشد.
5. خوش اخلاق باشد.
6. مایل به فرزنددار شدن باشد.
به سند صحیح ابراهیم کرخی از امام صادق(ع) روایت می‌کند: «خوب بنگر که چه کسی را به همسری می‌گیری، زیرا که وی را در مال خود شریک می‌سازی و بر آیین و سرّ خود مطلع می‌سازی. زنی باکره بگیر که به خوبی و حسن خلق منسوب باشد. فرزند‌زا باشد و مهربان؛ و حذر کن از زن عیب‌‌جو و پرخاش‌گر که خوبی‌های زیادت را کم به حساب آورد و خوبی‌های اندکت را نیز به بهانه‌ی اندک بودن نپذیرد.» (معانی الاخبار، ۹۱)
7. عفت و پاکدامنی داشته باشد.
به سند صحیح جابربن عبدالله از رسول اکرم(ص) روایت می‌کند: «بهترین زنان، فرزندزای مهربان است، آن که عفیف باشد، در خانواده‌اش عزیز بدارندش. اما در نزد شوهرش ذلیل کند خود را، تنها برای شوهرش خود را بیآراید و در برابر غیر، خودنگهدار باشد، چون با شوهر خلوت کند آنچه شوهر می‌خواهد در اختیارش نهد.» (الفقیه، ۲، ۱۲۵)
8. سهل‌گیر باشد.
9. حافظ اسرار باشد.
به سند صحیح ابوبصیر از امام صادق(ع) روایت می‌کند: «بهترین زن آن است که آسان‌گیر و نرم‌خو باشد، میلش به نزدیکی فزون باشد، اگر شوهر بر او غضب کند به جلب رضایت او برآید و در این راه به جدّ بکوشد، اگر شوهرش از او غایب شود در حفظ آبرو و مالش بکوشد و از او غیبت نکند. چنین زنی خدایی(الهی) است و آن که خدایی باشد هرگز خوار نگردد.» (الفروع، ۲، ۳)
10.کم مهریه باشد.
به سند موثق سکونی از امام صادق(ع) روایت می‌کند: «بهترین زن آن است که خوشروتر باشد و کم‌مهریه.» (التهذیب، ۲، ۲۲۷)

 حجه الاسلام دکتر نیک اقبال

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.