آفاق

۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

 تا محبّت دنیا و زخارف آن در قلب است، عیوب آن محتجب ( وپنهان) است زیرا که پردۀ محبّت ضخیم ترین حجابها است ، چنانچه گفته اند : "حُبُّ الشَّی ءِ یُعمِی وَ یُصِمُّ"؛ - علاقه و حبّ به چیزی محبّ را کور و کر می کند . - آن روزی خدای تعالی عیب های آن را به ما بفهماند، و درد و درمان را به ما ارائه دهد که قلب را از محبّت دنیا تهی و از سرخ و زرد آن اعراض کنیم. پس چون این حجاب غلیظ خرق شد (پاره شده) عیب هایی که به صورت خوبی و نیکویی و جمال خودنمایی کرده بود، از پرده بیرون افتد و چون انسان درد و درمان را فهمید، راه سلوک بر او روشن شود و طریق اصلاح برای او آسان گردد.

[ امام خمینی ، شرح حدیث جنود عقل و جهل ، چاپ پانزدهم ، 1393 ، ص 308 ]

۳ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۷ ، ۲۰:۲۲

کارى سر خود مى‌آوریم که دشمن نمى‌آورد. آیا هیچ دشمنى مى‌توانست آن بلا را بر سر عمر سعد بیاورد که خودش در یک شب آورد؟! مؤمنین با این همه پیشامدها، براى نجات اهل ایمان به تضرّع و ابتهال و التجا محتاج هستند. چنان که در شبانه روز به نان احتیاج دارند، به دعا و تضرّع نیاز دارند.

[ در محضر بهجت ، ج1، ص318. ]

 

۲ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۷ ، ۱۸:۲۲

این تعبیر خیلى عجیب است! به ما می‏گویند از نماز استمداد کن، از روزه استمداد کن، یعنى تو نمى‏دانى که این نماز چه منبع نیرویى است! این روزه چه منبع نیرویى است! اگر به شما گفتند نماز بخوانید، شما را به یک منبع نیرو هدایت کرده‏اند و اگر گفته‏اند روزه بگیرید شما را به یک منبع نیرو هدایت کرده‏اند. براى اینکه بر نفس و روح خودتان مسلط بشوید نماز بخوانید، روزه بگیرید. الْعُبودیَّةُ جَوْهَرَةٌ کُنْهُهَا الرُّبوبیَّةُ حال آیا این ربوبیّت و تسلّط به همین جا خاتمه پیدا مى کند؟ نه ، درجات و مراتب دارد به هر درجه که شما در مسیر عبودیّت جلو بروید ربوبیّت پیدا مى کنید و به اصطلاح ولایت پیدا مى کنید یعنى تسلط پیدا مى کنید. از این درجه اى که عرض کردم یک درجه بالاتر به آنجا مى رسید که مالک خاطرات نفس خودتان مى شوید... بالاتر از این هم درجه اى هست ؟ بله ، یک انسان مستجاب الدعوة ـ لااقل درباره خودتان ـ مى شوید. حتى مى توانید روى بدن خودتان اثر بگذارید. اعجاز نکنید، کرامت کنید.

[ شهید مرتضی مطهری ، آزادی معنوی ، ص 56 . ]

۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۹۷ ، ۱۵:۲۱

اهمیت فضای مجازی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و هرچه پیشتر می‌رویم، این اهمیت بیشتر رخ می‌نماید تا جایی که امروزه بسیاری از کارها به مدد اینترنت آسان شده و از بسیاری اتلاف وقت‌ها و انرژی‌ها و هزینه‌های مادی و معنوی جلوگیری شده است. از سوی دیگر، این فضا به فضایی امن و حیاط خلوتی برای بسیاری از مجرمان و سوءاستفاده‌کنندگان تبدیل شده است که در پناه محدودیت‌های قانونی و امنیتی، آزادانه به اعمال مجرمانه و فساد و قانون‌شکنی می‌پردازند و کیان خانواده‌ها و جامعه را در معرض تهدید قرار داده‌اند. واقعیت این است که فضای مجازی، همانند هر مقوله‌ دیگری که در عالم واقع وجود دارد، باید از منظر تهدید و فرصت، توأمان دیده شود. فضای مجازی، سکه‌ای است که باید دوروی آن را با هم دید: رویی که ناظر به فرصت‌ها و نقاط قوت آن بوده و روی دیگر که ناظر به تهدیدها یا به تعبیری نقاط ضعف این فضاست. باید دانست شناخت صحیح فضای مجازی و به تبع آن، استفاده صحیح و در عین حال حداکثری از این پدیده‌ دنیای مدرن، مستلزم شناخت و سپس لحاظ کردن هر دو روی سکه‌ است . در اینجا به مهم‌ترین فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی به اختصار اشاره می‌شود:


الف) مهم‌ترین فرصت‌های فضای مجازی:
1. جهانی و فرامرزی بودن/ 2. دستیابی آسان به آخرین اطلاعات

۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۷ ، ۱۹:۱۴

توجّهات و فضل الهی است که نگهدار انسان است . آن آرامش نفسانی که در انسان موجود است و با آن در برابر حوادث استقامت می کند، مال خداست. خدای ناکرده اگر این آرامش از انسان گرفته شود ، از دیوانه بدتر است. این یک حقیقت است، ولی انسان آن را تجربه نکرده است. خدا نکند یک وقت آرامش از شما ها گرفته شود . این سکون و اطمینانی که در نفوس وجود دارد،از جانب خداست. تمام برکات از خدای تعالی است. انسان خیال نکند ، این برکات مالِ خود اوست. انسان نباید مغرور شود که ما با دیگران خیلی فرق داریم.

[ آیت الله بهاءالدینی ، نردبان آسمان ، ص 149 ]

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۷ ، ۱۸:۱۲

عَن جابر بن یزید الجُعفی عَن ابی جعفرٍ محمدبن‌علیٍ الباقر علیه‌السلام قال مَن قَدَّمَ اَولَاداً یَحتَسِبُهُم عِندَالله حَجَبُوهُ مِنَ النَّارِ بِإِذنِ الله عَزَّوَجَل؛ (الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی 634)

«یَحتَسِبُهُم عِندَالله» یعنی جوری این فرزندان را، این اولاد را بار بیاورد که بتواند آنها را به حساب خدا بگذارد. طبعاً فرزندی را انسان می تواند به حساب خدا بگذارد که او تربیت الهی پیدا کرده باشد؛ متدیّن باشد؛ اهل فسق و فجور و تضییع اوقات و این ها نباشد. این [فرزند] را انسان می تواند به حساب خدا بگذارد و الّا اگر یک فرزندی بود که انسان او را بد تربیت کرد –کما این که بعضیها فرزندان خودشان را بد تربیت می کنند؛ از اوّل این بچّه را اهل دنیا و اهل اشرافیگری و اهل شهوات و این ها بار می‌آورند. در محیط خانواده، پدر و مادر، مشی شان برای فرزند، یک سرمشق است. اگر این سرمشق،

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ مرداد ۹۷ ، ۱۸:۰۹

جهاد اکبر ، جهادی است که با نفس طاغوتی خودش انسان انجام می دهد. شما جوان ها از حالا باید شروع کنید به این جهاد، نگذارید که قوای جوانی از دستتان برود، هر چه قوای جوانی از دست برود ریشه های اخلاق فاسد در انسان زیادتر می شود و جهاد مشکل تر. جوان زود می تواند در این جهاد پیروز بشود، پیر به این زودی نمی تواند، نگذارید اصلاح حال خودتان را از زمان جوانی به زمان پیری بیفتد، یکی از کیدهائی که نفس انسانی به انسان می کند و شیطان به انسان پیشنهاد می کند این است که بگذار برای آخر عمر، خودت را اصلاح کن، حالا از جوانی استفاده کن و بعدآخر عمر توبه کن. این یک طرح شیطنت آمیز است که نفس انسان می کند به تعلیم شیطان بزرگ. انسان تا قوای جوانیش هست و تا روح لطیف جوانی هست و تا ریشه های فساد در او کم است می تواند اصلاح کند خودش را.

[ صحیفه نور، ج 7، ص 211 ]

 

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۷ ، ۱۸:۰۴