آفاق

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۲۳:۰۹

 

۲ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۷ ، ۱۲:۱۴

با یکی از دوستان مسیحی در مورد اسلام و مسیحیت بحث می کنیم گفتم ما دین شما را قبول داریم اما مشکل اینجاست که شما حضرت عیسی مسیح(ع) را فرزند خدا می دانید جواب داد: «شما هم به حسین(ع) می گویید ثارالله یعنی خون خدا به علی(ع) می گویید یدالله یعنی دست خدا و... آیا خدا خون دارد دست دارد؟» چه جوابی به او بدهم؟

1. تعبیر «ثارالله» تعبیرى مجازى است و با مساله فرزندى حضرت عیسى(ع) تفاوت دارد زیرا مسیحیان اساسا معتقد به اقانیم سه گانه (اب ابن روح القدس) مى باشند و حضرت مسیح(ع) را «خداى پسر» دانسته و براى او شان الوهیت قائلند. برخلاف اعتقاد شیعه که که امام حسین(علیه السلام ) را بنده خدا و امام منصوب از ناحیه پروردگار مى داند. و ثارالله چه بسا به این معنا باشد که خونش نزد خداوند بسیار ارزشمند است (بنابر اضافه تشریفیه) و یا کسى که با خون او دین خدا زنده شده است، چنانکه خون مایع حیات بدن است. و یا به این معنا که خونش نزد خداوند بسیار محترم است و انتقام گیر و خون خواه او خود خداوند است. مشابه این تفاسیر در قرآن مجید نیز وجود دارد مثلا آن جا که میفرماید: «یَدُ اَللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ» در حالى که خداوند داراى دست و پا نیست لیکن مفسران گفته اند که «ید» در این جا کنایه از قدرت است.

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۷ ، ۱۷:۳۲


شیخ کشی(ره) از زید شحام روایت کرده است که: من با جماعتی از کوفیان در خدمت امام‌صادق(ع) بودیم، جعفر بن عفان وارد شد. حضرت او را اکرام کردند و نزدیک خود نشاندند و فرمودند یا جعفر!
جعفر عرض کرد: جانم، خدا مرا فدای تو کند.
حضرت فرمودند: به من گفته‌اند تو در مرثیه و عزای حسین(ع) شعر می‌گویی.
جعفر عرض کرد: بله، فدای تو شوم.
حضرت فرمودند: پس بخوان.
جعفر شروع به خواندن مرثیه نمود، حضرت امام‌صادق(ع) و حاضرین مجلس گریستند.
حضرت آنقدر گریست که اشک چشم مبارکش بر محاسن شریفش جاری شد.
پس از آن حضرت صادق(ع) فرمودند: به خدا سوگند، که ملائکه مقرب در اینجا حاضر شدند و مرثیه تو را که در مصایب حسین(ع) خواندی شنیدند و بیشتر از ما گریستند و حق تعالی در همین ساعت بهشت را با تمام نعمت‌های آن برای تو واجب گردانید و گناهان تو را آمرزید.
پس امام فرمودند: ای جعفر می‌خواهی که زیادتر بگویم؟
جعفر عرض کرد: بله ای سید من.
حضرت فرمود: هر که در مرثیه حسین(ع) شعری بگوید و بگرید و بگریاند، حق تعالی او را بیامرزد و بهشت را برای او واجب می‌گرداند. (1)
______________________
1- منتهی‌الامال، ج 1، ص 539
۰ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۷ ، ۱۹:۰۲