اقناعسازی منفی
نکته: آقای جونز و آقای ویلی؛ دوستان صمیمیای بودند که در داخل یک قطار نشسته و به مسافرت میرفتند. مرد دیگری وارد کوپه آنها شد. جونز و ویلی باهم شروع به صحبت درباره سیاست کردند. آقای جونز قویاً از گروه «لیبر» حمایت کرد. ناگهان مرد سوم شروع به گفتوگو با آقای جونز کرد و از گروه «کان سروی تینز» حمایت کرد. آنها برای مدتی طولانی گفتوگو کردند و سپس آقای جونز گفت: من نمیتوانم شما را وادار به تغییر عقیدهتان کنم و شما نیز نمیتوانید عقیده مرا تغییر دهید. پس اجازه دهید یک توافقی کنیم. من به گروه «لیبر» رأی نخواهم داد، شما هم به «کان سروی تینز» رأی ندهید. پس ما قادر خواهیم بود به راحتی در خانه خود بمانیم و کسی چیزی از دست نخواهد داد. مرد دیگر موافقت کرد. آنها در یک ایستگاه پیاده شدند و آقای جونز، آقای ویلی را به خودروی شخصیاش رساند و به او گفت: این پانزدهمین شخصی است که او را به توافق وادار کردم و از او خواستم که رأی ندهد.
نظر: اقناعسازی در مباحثهها و گفتوگوهای طرفینی مهارتی است که برخی افراد برای دستیابی به اهداف خود از آن بهره میبرنند. عالم سیاست نیز از این قاعده مستثنی نیست. طرفداران احزاب و گروههای سیاسی همواره درصددند با استفاده از این روش رأی مناسبی برای حزب و گروه خود کسب کنند و در مقابل با استفاده از ترفندهای گوناگون برای کاستن از حمایت و محبوبیت رقیب عمل میکنند.
منبع : ssweekly.ir