آفاق

جاسوسی از حریم خصوصی

شنبه, ۹ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۴۳ ب.ظ

تلفن همراه، راه جاسوسی را آسفالت می‌ کند

پیشرفت فناوری در تلفن‌های همراه، حریم خصوصی افراد را در معرض عموم قرار می‌دهد.

طی حدود 10 سال گذشته برای کنترل حرکات و مکالمات افراد از روش‌های تعقیب، کار گذاشتن دوربین، ورود به خانه افراد و نصب میکروفن مخفی استفاده می‌کردند؛ اما امروزه همه ما خود را تسلیم پیشرفته‌ترین وسیله جاسوسی به نام تلفن همراه می‌بینیم. تلفن‌های همراه تمامی رازهای زندگی ما ازجمله ایمیل‌ها، پیام‌ها، شماره کارت‌های اعتباری و بسیاری موارد دیگر را در خود جای می‌دهند. این دستگاه‌ها با داشتن دوربین، میکروفن، جی‌پی‌اس خود را به‌عنوان بهترین وسیله برای تحت نظر گرفتن افراد معرفی می‌کنند.

هیچ فنّاوری‌ وجود ندارد که غیرقابل نفوذ باشد؛ اما مسئله این است که کاربران عادی از مشکلات امنیتی تلفن‌های همراه خودآگاهی ندارند. این دستگاه‌های کوچک در جمع‌آوری اطلاعات افراد بسیار قدرتمند عمل می کنند. تلفن های هوشمندی که همه ما با خود همراه داریم در طی سالیان متوالی بدون اینکه کسی اطلاع داشته باشد تمام حریم ما را تحت نظر داشته است.

بااینکه نفوذ به یک لپ‌تاپ کار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما تلفن‌های هوشمند همراه امروز خود را به‌صورت داوطلبانه برای امر جاسوسی در اختیار هکرها قرار می‌دهند. گوشی‌های هوشمند امکان اتصال به هر شبکه اینترنت وای فای رادارند. همچنین کاربران نیز به دلیل رایگان بودن سایر شبکه‌ها، به استفاده از آن‌ها مشتاق‌تر هستند. ازاین‌رو زمانی که تنها یک‌بار به این شبکه‌ها اتصال پیدا کنید و شخصی بتواند آن شبکه را تنها با داشتن نام آن، بازسازی کند، به‌راحتی می‌تواند به اطلاعات شما نفوذ کند. هکرها این کار را حتی زمانی که گوشی در جیب کاربر باشد و یا با رمز عبور محافظت‌شده باشد، انجام می‌دهند. این کار، شبیه به این است که شما برای اولین بار وارد یک مهمانی شده و با صدای بلند نام تمام افرادی که تاکنون دیده‌اید را برای همه فریاد بزنید.

تلفن‌های همراهی که قابلیت ارسال درخواست برای اتصال به شبکه‌های وای‌فای رادارند نیز در معرض خطر هستند. ای خطر به‌گونه‌ای است که می‌توان محتوای موجود در این گوشی‌ها را کنترل کرد یا تغییر داد. در این نوع نفوذ هکرها می‌توانند مطالب موجود در وب‌سایت‌هایی که کاربر اصلی به آن‌ها مراجعه می‌کند را تغییر داده و از طریق مطالب جذاب جعلی آن‌ها را ترغیب به مطالعه آن کند. نکته جالب در مورد این موضوع، این است که هکر این کار را در مدت زمان کمتر از یک دقیقه انجام می‌دهند.

یکی از محققان امنیتی در اقدامی جالب رایانه کوچکی به نام اسنوپی (Snoopy)  ساخته که به‌وسیله یک پهپاد به مناطق مختلف شهر رفته و به انتشار سیگنال‌های وای فای می‌پردازد تا از این طریق، تمام تلفن‌های همراهی که در آن منطقه به این شبکه متصل می‌شوند را شناسایی کرده و همه مکالمات آن‌ها را شنود می‌کند. کاربرد دیگر این وسیله، آن است که زمان اتصال یک کاربر به شبکه و جستجوی یک وب‌سایت خاص، هکر این امکان را دارد که خود را به نام آن وب‌سایت معرفی کند. در کل اسنوپی با این روش، تمام فعالیت‌ها و حتی تحرکات کاربر را در سطح شهر تحت نظر قرار می‌دهد.

پدیده جالب دیگر اسکای‌جک (SkyJack)نام دارد. این وسیله که ترکیبی از چند نرم‌افزار و سخت‌افزار است، توسط یک پهپاد به پرواز درمی‌آید  و به سیستم نرم‌افزاری سایر پهپاد ها نفوذ کرده و آن‌ها را تحت کنترل خود قرار می‌دهد. قابلیت نفوذ اسکای جک تا حدی بالا است که می‌توان به‌وسیله یک تلفن هوشمند کنترل این پهپادها را در دست گرفت. برای مثال، از نفوذ به سامانه پهپادهای شرکت آمازون برای ارسال محصولات به خریداران می‌توان نام برد .

هدف از معرفی فناوری های یاد شده در بالا، صرفا اطلاع‌رسانی بوده و جنبه آگاهی و توجه بیشتر به حریم خصوصی است. از این رو پیشنهاد می‌شود از نگهداری فیلم و تصاویری شخصی در تلفن‌های همراه متصل به اینترنت خودداری شود.

منبع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.