آفاق

سوغاتی مخرب که در هر خانه ای پیدا می شود !

سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۰۴:۱۶ ب.ظ

شبکه های فضای مجازی؛ سوغات مخرب غرب برای خانواده ایرانی

تلگرام  شاید یکی از ابزارهای جاسوسی باشد که به عنوان سوغات غرب، امروز در هر خانه و تلفن همراهی در ایران پیدا می شود.

امروزه شبکه های مجازی تبدیل به یکی از ابزارهای سرگرمی و تفریحی جوانان در جامعه شده است و متاسفانه روز به روز درحال افزایش و تبدیل شدن به یک بحران و آسیب جدی در جامعه و خانواده است.

 

برنامه های فضای مجازی امروز به درون خانواده ها و زندگی خصوصی کاربران راه یافته، از این رو بسیاری از مسائل و باورهای شخص را تحت تأثیر خود قرار داده است.

پژوهش های اجتماعی در ایران نشان می دهد که جوانان بیشترین و مهم ترین کاربران از اینترنت در ایران هستند. استفاده از اینترنت نه تنها مهم ترین فعالیت آنان در اوقات فراغت به حساب می آید بلکه بیشتر جوانان وقت قابل توجهی را به استفاده از شبکه های اجتماعی اینترنتی اختصاص می دهند که می تواند بعضا آسیب های روحی و روانی جدی به آنها وارد کند که یکی از آنها آسیب امنیتی و سیاسی است.

برخی معتقدند که این شبکه ها در عمل مراکز جاسوسی پر زرق و برق آمریکا هستند. در واقع آمریکا با کمترین هزینه می تواند هم نظرسنجی خوبی از جوامع داشته باشد و هم اینکه جهت جریان افکار عمومی را رصد کند.

جولیان آسانژ موسس وب سایت ویکی لیکس درباره یکی از معروف ترین شبکه های اجتماعی می گوید: «فیس بوک تنفرآمیزترین ابزار جاسوسی است که تا کنون خلق شده است. هرکس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیس بوک اضافه می کند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاه های اطلاعاتی آمریکاست و این گنجینه اطلاعاتی را برای آنها تکمیل می کند.

پس باید توجه داشت که چه اطلاعاتی در این گونه شبکه ها با سایر کاربران که بعضا با نام های جعلی و مستعار در شبکه ها حضور دارند رد و بدل می شود.

تلگرام شاید از دیگر ابزارهای جاسوسی باشد که به عنوان سوغات غرب، امروز در هر خانه و تلفن همراهی در ایران پیدا می شود.

شاید از بزرگترین معضلات فضای مجازی کم رنگ شدن صله رحم و معاشرت با خویشان و دوستان باشد که در فرهنگ ایرانیان از قدیم رایج بوده هرچند امروزه به دلیل وجود همین شبکه های مجازی و گرفتاری های روزانه کمتر شده است.

باید دانست که اعتیاد به این گونه شبکه ها، می تواند آسیب های روحی و روانی شدید به جوانان در جامعه وارد کند و جامعه را درگیر یک بحران وآسیب جدی کند.

بهتر است مسئولان کشور کمی بیشتر به این معضل اجتماعی رسیدگی کنند و در جهت فرهنگ سازی و استفاده بهینه از فضای مجازی گام برداند تا سلامت جامعه را تضمین کنند و جوانان را در بازی سیاسی دشمن گرفتار نکنند.

http://zarkhabar.ir

نظرات  (۴)

۲۳ آذر ۹۵ ، ۱۶:۴۲ عمو یاور دانشنامه
سلام علیکم
به معنای واقعی کلمه از این ابزار در راه سبکسری و خیره سری و بطالت استفاده میشود
پاسخ:
عمو سلام
متاسفانه فرهنگ استفاده صحیح از فناوری های نوین رو نداریم
۲۳ آذر ۹۵ ، ۱۸:۰۵ بالای آسمان
دیگه بدجور فراگیر شده و همه ما با علم به این موضوع ازش استفاده می‌کنیم
پاسخ:
با سلام و تشکر
بایستی بصورت صحیح استفاده شود
۲۳ آذر ۹۵ ، ۱۸:۱۷ سیّد محمّد جعاوله
احسنت
پاسخ:
ممنون سید
خدا کند عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد
پاسخ:
ان شاءالله
تشکر از حضورتان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.