آفاق

رفتار متواضعانه

يكشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰ ق.ظ

 

قال رسول الله صلی الله علیه و آله : «خمسٌ لاأدعُهُنَّ حتیَّ المَمات: الأکلُ علی الحضیض مع العبید، و رکوبی الحمار مؤکفاً و حلبی العنز بیدی، و لبس الصّوف و التسلیم علی الصبیان لتکون سنّةً من بعدی؛ ( امالی شیخ صدوق ، ص 130 )

حضرت فرمودند: پنج کار است که تا دمِ مرگ ، من آنها را رها نخواهم کرد: 1ـ روی زمین نشستن و با بردگان غذا خوردن. انسان ننگش نکند که با افرادی که از لحاظ موقعیّت اجتماعی پائین اند ، با این ها بنشیند غذا بخورد. 2ـ بر دراز گوش سوار شوم ، چون در آن روز ،پست ترین مَرکب ها ،دراز گوش بوده است. 3ـ شیر بز را بدست خودم بدوشم . انسان خودش شیر را بدوشد نه این که دستور بدهد شیر را در یک لیوان تمیز جلویش بگذارند. 4ـ پوشیدن لباس پشمی. مراد لباس با پشم خشن است در مقابل لباس های نرم و لطیفی که در آن روز بوده است مانند کتان و پنبه 5ـ به بچه ها سلام بدهم. بعد می فرماید من این کارها را می کنم تا برای آیندگان امت من درس باشد. البته الان شرایط روزگار طوری نیست که انسان الان در خانه بز نگهدارد ،شیر بدوشد و یا ... بلکه می خواهد به ما یاد بدهد رفتارتان را در جامعه رفتار متواضعانه قرار بدهید. در هر مقامی و در هرجا که هستید. اگر رئیسید،اگر مدیرید،اگر تحت امر شما عده ای زندگی می کنند ، حرف شما را گوش می کنند. این موجب غرور و خودباختگی شما نشود .

[ شرح حدیث از امام خامنه ای مدظلّه العالی در مقدمه درس خارج 9/9/93 ]

نظرات  (۳)

۱۰ بهمن ۹۵ ، ۱۱:۲۰ منتـــظر المـهـدی۳۱۳
ممنونم
پاسخ:
سلام
ممنون از شما
۱۰ بهمن ۹۵ ، ۱۵:۱۸ سیّد محمّد جعاوله
احسنت
خدا خیرتان دهد
متشکرم.
پاسخ:
سلام
ممنون از لطفت
۱۰ بهمن ۹۵ ، ۱۷:۱۳ خادم امام زمان عج الله
با سلام و صلوات سپاسگزاریم از مطالب مفید و پربارتان و حضور بزرگوارانه تان و باالله التوفیق

---------------------
http://toptoop.ir/files/pic/Reza/8429843-8754-l.jpg
پاسخ:
سلام بر شما بزرگوار
ممنونم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.