آفاق

در این روزگار تعجب هم داره!

جمعه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۱۵ ق.ظ

کتابخوانی در دنیا

طبق آمارهای جهانی، آمریکایی ها ۲۰ دقیقه، انگلیسی ها۵۵ دقیقه و ژاپنی ها ۹۰ دقیقه از وقت خود را در شبانه روز به مطالعه  کتاب اختصاص می دهند. بر این اساس آماری که از سرانه  مطالعه  کتاب در ایران در کنار تمام نوسانات عددی(از ۲ دقیقه به ۱۵ دقیقه و آخرش ۱۸ دقیقه رسید) تا حالا ارائه شده است، نشان می دهد که ایرانیان تقریبا به میزان آمریکایی ها به مطالعه  کتاب علاقه مند هستند.

کشوری که بزرگ ترین تولید کننده نویسنده در جهان است

مردم ایسلند در سال، ۴۰ کتاب می خوانند که بعد از کشور فنلاند با خواندن ۴۷ کتاب در سال، بیشترین مردم کتابخوان را دارند و هر ۱۰ شهروند ایسلندی در طول زندگی خود یک کتاب تالیف می کنند که بر اساس این آمار ایسلند، بزرگ ترین کشور تولید کننده نویسنده در جهان محسوب می شود. اگر این نکته را مدنظر داشته باشیم که فقط ۱۰۰ هزار نفر در «ریکیاویک» پایتخت ایسلند زندگی می کنند به این نتیجه می رسیم که ۱۰ هزار نویسنده در این شهر وجود دارد و خرید کتاب در ایسلند بیش از دیگر کشورهای دنیاست.

ژاپنی ها در دنیا رتبه نخست را از نظر عادت به کتابخوانی دارند

بر اساس گزارش یونسکو، ژاپن از نظر عادت به کتابخوانی جایگاه نخست را در جهان دارد و ۹۱ درصد مردم این کشور به طور معمول کتاب، روزنامه و مجله می خوانند؛ برای مثال یک ژاپنی در سال بین ۴۶ تا ۴۷ کتاب می خواند و ۶۵ درصد مردم کره جنوبی نیز عادت به مطالعه دارند.

با این حساب ایران در رده بندی سرانه  مطالعه باید جایگاه واقعا آبرومندانه  و قابل افتخاری داشته باشد، اما در واقع چقدر می توان به این آمار و جایگاه، دلخوش و مطمئن بود؟!

مقایسه سرانه مطالعه ایران و کشورهای دیگر ( البته مقایسه واقعی) نشان می دهد مهم ترین انگیزه ای که باعث می شود ایرانی ها سراغ کتاب نروند بی نیازی از مطالعه و حس دانای کل بودن است. اگر کلاه مان را قاضی کنیم می بینیم که ما آدم های با اعتماد به نفسی هستیم و این روزها به دلیل حضور در شبکه های اجتماعی و فضای اینترنت و مواجه شدن با اطلاعات حداقلی و پیامکی بیشتر از هر زمانی خودمان را بی نیاز از مطالعه می بینیم. حالا هر قدر هم در آمارها خودمان را خوب جلوه دهیم و آمارهای خوب و پر و پیمانی را ارائه کنیم، صنعت نشر و تیراژ کتاب ها خبر می دهد از سر درون؛ درون جامعه ای که قرار است توسعه پیدا کند و آگاهی مردم و افزایش سواد فرهنگی در این موضوع بسیار موثر است.

نظرات  (۱)

۲۱ بهمن ۹۶ ، ۰۰:۱۱ حصار آسمان
متاسفانه هیچ چیز زندگی ما سر جاش نیست
نه دین دارمون، نه مطالعمون، نه روابطمون، نه حلال و حروممون. ادعامونم میشه
حالا من روی صحبتم با خودمه. جمع نمیبندم
پاسخ:
سلام
متاسفانه عمومیت داره
باید برنامه ریزی مناسب داشته باشیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.